FRA VISJON TIL HANDLING

»Svært få har en visjon som fungerer.
Det er i virkeligheten en stor mulighet.»

Å integrere en visjon i et selskap eller en organisasjon er rett og slett prosessen knyttet til å skape kongruens mellom identiteten i selskapet og identiteten hos medarbeideren.Carl Martin Klingberg
Jeg har ofte latt meg forbause av selskaper eller organisasjoner i sine formuleringer av sin visjon. Mer enn 9 av 10 har ingen som helst forankring av visjonen i virksomheten. De ansatte husker den ikke, eller kjenner ikke til den. Mange ganger kan en virksomhet bytte sin visjon med en annen virksomhet, og det høres like smart eller like «tomt» ut.

I presentasjoner av selskaper og organisasjoner finner vi beskrivelser av «vår visjon» og «vår misjon» og «vår forretningsidé», og så videre. Det meste er flott skrevet,- og totalt uten mening.

Richard Branson som er en av verdens store entreprenører gjennom sitt merkenavn Virgin, bryr seg ikke mye om å formulere visjoner, og synes alle «visjonene» mest er tåkeprat og tomme, svulstige ord. Hvis han skulle formulert noe for Virgin ville det blitt

«Screw it, – let’s do it»,
og han setter dermed meget treffende ord på hva Virgin alltid har representert, nemlig evnen til å gå inn i etablerte bransjer ved å endre på forretningsmodellene.

Visjonen er primært et samlende begrep for dannelsen av en felles kultur, og det er i selve kulturen gullet ligger begravet. Å integrere en visjon i et selskap eller en organisasjon er rett og slett prosessen knyttet til å skape kongruens mellom identiteten i selskapet og identiteten hos medarbeideren. Da holder det naturligvis ikke med å formulere noen fine ord og presentere de på julebordet eller sende ut en mail og visjon, mål og verdier som mange gjør.

Integrasjon av en visjon er kjernen i å drive en organisasjon eller et selskap. Det er rett og slett grunnmuren i virksomheten og dermed den aller viktigste oppgaven lederskapet har.

Programmet Visjon til Handling er et verktøy for utforming og integrasjon av en effektiv og byggende kultur i tråd med organisasjonens formål. Programmet tilpasses organisasjonen og har en varighet på 6-8 måneder. Det har en analytisk fase, en fase for trening og en fase for implementering. Underveis vil det bli introdusert mange viktige lederverktøy, både for selvledelse og for å støtte en utvikling hos medarbeidere.

Det kreves ingen spesifikke forkunnskaper, men programmet vil veksle mellom fagene organisasjonsteori, strategisk analyse, kommunikasjon og ledelse.

Treningen skjer basert på 4-5 modulbaserte samlinger av 2-3 dagers varighet. Ta kontakt for å få en uforpliktende introduksjon til programmet og hvilke resultater du kan forvente deg.